2009


El comerç internacional està dominat per uns països del Nord que imposen el lliure mercat en aquells sectors on són competitius, a la vegada que estableixen mecanismes proteccionistes en els sectors on no poden competir amb els països del Sud, com passa amb l’agricultura. El model neoliberal dominant, basat en les exportacions agràries, dóna accés als mercats sobre la base del poder que s’hi té –consolidat mitjançant subsidis i els consegüents preus baixos dels productes del Nord- i nega als productors locals l’accés als seus propis mercats, que són envaïts per productes de fora. Els productors locals del Sud es troben així clarament desfavorits en la competència internacional.
En aquest context, la sobirania alimentària (SA) esdevé una fórmula per garantir unes relacions Nord-Sud més justes. La SA és el dret de tots els pobles a definir les seves polítiques agropecuàries i a protegir i reglamentar la producció agropecuària nacional i el mercat domèstic a fi d’assolir fites de desenvolupament sostenible, a decidir en quina mesura volen ser autosuficients, i a impedir que els seus mercats es vegin inundats per productes excedentaris d’altres països que els posen al mercat internacional mitjançant la pràctica del ‘dumping’… La SA no nega el comerç internacional, més aviat defensa l’opció de formular aquelles polítiques i pràctiques comercials que donin suport als drets de la població a disposar de mètodes i productes alimentaris innocus, nutritius i ecològicament sustentables.
A través de la SA es posa èmfasi en el desenvolupament de les àrees rurals, creant circuits locals de producció i consum, on les famílies d’agricultors puguin vendre els seus productes i comprar els indispensables en les poblacions locals.
L’avaluació es centrarà en el projecte Alimentacció, impulsat per Veterinaris Sense Fronteres – Vetermón. En ell es tracta d’incloure la temàtica de la sobirania alimentària i acostar la realitat dels habitants dels països del Sud a l’àmbit escolar, provocant la reflexió sobre les causes de la fam i les implicacions del nostre model de producció i consum agroalimentari pels països del Sud. Es treballa el concepte de manera transversal, implicant tota la comunitat escolar: infants, joves, mestres, mares i pares.
El projecte ha estat executat a les Illes Balears -Mallorca, Menorca i Eivissa- i és un exemple de la importància de la sensibilització i l’educació pel desenvolupament en el marc del compliment dels objectius i compromisos de les polítiques de cooperació, que han guanyat un reconeixement creixent en les institucions cooperants en els darrers anys.
AVALUEM, anàlisi i desenvolupament. Rocafort, 242 bis, 3r pis - 08029 - Barcelona. Tel. 93 322 17 36 - 606 995 623